هر چیزی که باید بدانید

!
  • ۰
  • ۰

پلکسی چیست؟

در این مقاله به صفر تا صد پلکسی می پردازیم و با همدیگر این ورق پر ارزش و پرکاربرد را از تمامی جوانب بررسی میکنیم.

 این ورق پلی متیل متاکریلیت یا در واقع همان آکریلیک یا آکریلیک گلاس است و با نام تجاری پلکسی گلاس در جامعه امروزه شناخته شده است.این ورق به صورت pelexi gelas تلفظ میشود. ورق پلکسی گلاس از جنس نوعی ترموپلاستیک بوده که در رنگ بندی بسیار متنوع و دارای تنالیته رنگی بالا تولید می گردد. این ورق ها در چند نوع پلکسی گلاس رنگی ، پلکسی ترانسپارنت ، پلکسی گلاس شفاف ،پلکسی گلاس مات و آینه ای نیز تولید و در بازار موجود هستند.

پلکسی گلاس چیست؟

این ورق در واقع به صورت ورق تخت تولید شده که دارای جنسی نسبتا خشک است. یعنی  به راحتی با دست قابل خم کردن نیست. این ورق در عین انعطاف پذیری بر خلاف تصور سایر عموم  نرم نیستند. در صورت فشار بیش از حد به این ورق میشکنند و خرد میشوند اما در عین حال تکه های شکسته شده آن خطرناک نبوده و همانند شیشه برنده نیست و تکه های آن به اطراف پرتاب نمی شود. این خصوصیت ورق پلکسی گلاس باعث محبوبیت آن شده  و کاربرد آنرا دو چندان می کند.

از دیگر خصوصیات این ورق پلکسی میتوان به وزن سبک آن اشاره نمود. پلکسی گلاس به دلیل تهیه شدن از نوعی ترموپلاستیک بسیار سبک بوده وهمین امر سبب افزایش دایره مصرف پلکسی شده است.

 

چرا سبک بودن پلکسی مهم است؟

  • اگر از پلکسی به جای شیشه استفاده می کنید پس در نتیجه سبک بودن امتیاز مثبتی برای شماست!
  • در ساخت وسایل تزئینی سبک بودن باز هم مزیت است
  • در دکوراسیون داخلی بی شک سبک بودن یک حسن بسیار بزرگ محسوب می شود.

ابعاد ورق پلکسی گلاس

این ورق ها در ابعاد استاندارد یا ورق کامل در ابعاد 122در 183 تولید میشوند اما در صورت نیاز شما میتوانید به صورت نیم ورق یا نصف آن را از سایت ها و مراکز مختلف خرید پلکسی  تهیه نمایید.

ضخامت این ورق ها نیز از ۲ میلیمتر تا ۴۰ میلیمتر قابل تغییر است. ضخامت های بالاتر برای مصارف خاص تولید می شوند. برای محافظت بیشتر سطوح این ورق ها در برابر خط و ضربه ها از کارخانه تا لحظه استفاده، سطح آن را با لایه ای کاغذ می پوشانند. این پوشش همچنین در جهت ترسیم خطوط برش مورد استفاده قرار  گرفته که در هنگام استفاده به راحتی از روی پلکسی جدا می شود.

برند تا چه اندازه موثر است؟

عامل دیگری که در قیمت ورق پلکسی تاثیر گذار است، برند پلکسی گلاس میباشد. کارخانه های زیادی در کشورهای اندونزی ، تایوان ، تایلند و چین ورق پلکسی گلاس را تولید می کنند. هر کدام از این کارخانجات قیمت را با توجه به کیفیت تولید و قیمت مواد اولیه خود و با توجه به بازار رقابتی فروش تعیین می کنند.

در بین ورق های پلکسی گلاس تولید کشور تایوان کیفیت بسیار بالایی داشته و ضمنا قیمت ورق های تولیدی از دیگر کشورها اندکی بالاتر است.

در بین برند های تایوانی ورق یرلانگ و چوچن در نزد تولید کنندگان و مشتریان محبوبیت بیشتری دارند.

تفاوت پلکسی تایوانی و دیگر مدلهای پلکسی چیست ؟ 

پلکسی تایوانی دارای کیفیت بسیار بالایی است و هیچگونه زائده زدگی و در سطح ورق مشاهده نمی شود. این ویژگی بزرگترین حسن و بزرگترین تفاوت ورق های تایوانی با دیگر ورق پلکسی گلاس ساخت کشورهای مختلف است.

نکات مهم در خرید پلکسی گلاس

عبور نور پلکسی: 

پلکسی گلاس در رنگهای مختلفی تولید می شود و در دو نوع قابل خرید می باشند. نوع اول نور را از خود عبور داده و نوع دوم توانایی عبور نور را از خود ندارد. اغلب محصولات ساخته شده توسط پلکسی گلاس نیازی به خاصیت عبور نور ندارند و به همین علت می توان از هر دو نوع آن استفاده نمود. ولی اگر نیاز به عبور نور از آن دارید حتما نوع شفاف یا ترنسپرنت آن را انتخاب نمایید

کربرد پلکسی:

قبل از خرید پلکسی دقت کنید که از این ورق در کجا استفاده خواهید کرد و حتما تمامی جوانب خرید این ورق را در نظر بگیرید.

  • رنگ مناسب و درستی را انتخاب کنید. اگر شما قبلا یک قطعه پلکسی با یک کد رنگی خاص تهیه کرده اید و حال خواستار تهیه دقیقا همان کدرنگی هستید دقت کنید حتما هنگام خرید یک نمونه از ورق خودتان را به مرکز  ارائه کنید تا دقیقا ورقی با همان رنگ به شما داده شود. برخی از رنگهای پلکسی بسیار شبیه به هم هستند و شاید نتوانید اختلافی بین آن متوجه شوید. اگر هم از کد رنگی ورق آگاه هستنید کار آسانتر شده و نیازی به مقایسه دو رنگ پلکسی نیست.
  • اگر ضخامتی مناسب انتخاب نکنید ممکن است در خمکاری ، برش ، مونتاژ و وزن سازتان دچار مشکل شوید. در طرحی که قطعات پلکسی به شک لزبانه ای در داخل هم فرو روند انتخاب ضخامت مناسب با طرح بسیار مهم و ضروری است. در پروژه هایی که از خمکاری استفاده میکنیدحتما ضخامت مناسب انتتخاب کنید زیرا سختی خمکاری سبب ضعیف شدن سازه می شود.
  • حتما ابعاد مناسب به کار انتخاب نمایید  زیرا در غیر اینصورت برای برش ورق پلکسی کم می آید و شما مجبور به گذاشتن وقت و هزینه بیشتر خواهید شد. اگر پلکسی زیادتری خریده باشید، یعنی هزینه متریال شما بیش از حد نیاز بوده و قیمت تمام شده پروژه یا محصول شما بالاتر خواهد رفت.
  • ۰۰/۰۲/۰۶
  • leila afzaly

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی